TÁMOP-projektbemutató
Galamb Györgyné projektvezető 2010.02.04. 17:02
„Tudásdepo –Expressz” –
„Könyvtárak a Tudós Közösségekért az Alföldön”
„KATKA”
projekt bemutató rendezvény
„Szoba könyv nélkül olyan, mint test lélek nélkül.” (Cicero)
„Óh, ne mondjátok, hogy a Könyv ma nem kell,
hogy a Könyvnél több az Élet és az Ember;
mert a Könyv is Élet, és él, mint az ember –
így él: emberben könyv, s a Könyvben az Ember.”
Tisztelettel köszöntöm a megjelent konzorciumi tagok képviselőit, polgármestereit, jegyzőit, pályázatírókat, könyvtárosokat, együttműködő partnereinket, intézmények vezetőit és minden megjelent vendégünket!
A Mészáros Károly Városi Könyvtár, Könyvtár Földi János Könyvtár, Emlékház, Hajdúhadházi GalériaKözösségi Ház és Városi Könyvtár Komádi, Vámospércs Városi Önkormányzat felismerve a pályázatok jelentőségét, valamint a pályázatokban rejlő lehetőségeket közösen pályázott.
Projektünk címe:
„Könyvtárak a Tudós Közösségekért az Alföldön” azaz „KATKA” projekt
Ehhez közös megjelenési formánk a már Önök által a meghívón is található közös LOGO, melyet a jövőben minden meghívón, plakáton és bármilyen megjelenésünk alkalmával minden konzorciumi tag használni fog, és már használ is. Jelképes ez, hiszen színvilága (kék – sárga –fehér- piros), azt a közösséget kívánja megmutatni, akik együtt pályáztak. A kapcsolat a régi történelmi korba vezet vissza, mellyel a Bocskai által letelepített települések összefogásáról kívánunk jelzéssel élni. Nehézségünk az, hogy a települések elég nagy távolságra vannak egymástól.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv, Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében meghirdetett „Tudásdepo - Expressz” (TÁMOP 3.2.4-08) pályázaton a Mészáros Károly Városi Könyvtár vezette konzorcium 53 200 000.-Ft egyszeri, vissza nem térítendő támogatásban részesült.
A pályázat keretében 2011. június 30-ig olvasást népszerűsítő rendezvények, foglalkozások, előadások, az egész életen át tartó tanulást elősegítő programokat és szolgáltatásfejlesztést valósítunk meg.
Az olvasás olyan alapvető technika, ami az elektronikus médiák korában is pótolhatatlan. Szükségünk van olvasásra ahhoz, hogy önállóan informálódni tudjunk.
Világszerte fenyeget a másodlagos analfabétizmus, ami azt jelenti, hogy a gyenge olvasási - írási készségek emberek százmillióit zárják ki a munkavégzésből, ügyeik önálló intézéséből, a világ megértéséből. A funkcionális analfabéták menthetetlenül másodrendű állampolgárokká válnak
Az új médiák - a CD- ROM-tól az internetig - új olvasási stratégiákat követelnek. A hagyományos analóg - vagyis folyamatos - olvasás mellett megjelent a digitális olvasás, ami azt jelenti, hogy az olvasó az elektronikus információhordozóból maga választja ki, hogy melyik linkkel vagy hypertexttel akarja folytatni az információ-gyűjtést. Ehhez első lépésként hibátlanul kell tudni, olvasni a hagyományos szövegeket.
Az elmúlt fél évszázadban 75 %-ról 95 %-ra nőtt a fejlett országokban azoknak a munkahelyeknek az aránya, ahová olvasás és írástudás nélkül nem lehet bejutni. Az olvasás tehát az információs társadalomban is az alapvető feltétel bármilyen kereső tevékenységhez.
A személyiség fejlődésének és formálódásának ma is az olvasás az egyik legfontosabb eszköze. Ha olvasunk, dolgozik a fantáziánk, élesedik a gondolkodásunk. Egyszerű megállapítások ezek, de életünk és a jövő nemzedéke számára fontos feladatokat rónak ránk. Éppen ezért nagy örömmel vettük a lehetőséget, hogy a fent említett problémák megoldására mi könyvtárak tárjuk tovább nagyra és még nagyobbra az intézmények ajtaját, nekünk könyvtárosoknak igen súlyos feladatok megoldásában kell segítségre lennünk a társadalom számára.
Az alábbi pályázat „Tudásdepo –Expressz” című pályázat erre adott lehetőséget számunkra. Hiszen átfogó célja:
* hogy a könyvtári rendszer jobb hatásfokkal szolgálja a minőségi oktatást, a formális oktatáson kívüli képzést és tanulást, a könyvtári szolgáltatásokkal megvalósítandó olvasási és digitális kompetenciák fejlesztését;
* a közoktatási rendszer hatékonyságának javítása, újszerű megoldások és együttműködések javítása;
* az egész életen át tartó tanulás feltételeinek megteremtéseként új tanulási lehetőségek és formák elterjesztése, az együttműködés új útjainak kiépítése;
* kiemelt célunk még olyan szolgáltatás fejlesztése, amely megteremti az egyenlő esélyű hozzáférést a nem formális és informális tanulás és képzés lehetőségeihez; a hozzáférés területi különbségeinek csökkentése;
* nagy hangsúlyt kap a projektben az új lakossági rétegek bevonása;
* az olvasók egyes csoportjait megcélzó, olvasási és digitális kompetenciákat támogató programok;
* az otthonról elérhető web-alapú szolgáltatásaink fejlesztése;
* kiemelt célcsoportjaink a gyermek- és ifjúsági korosztály;
* valamint a leszakadó felnőtt korosztály számára az egyenlő esélyek biztosítása
Vállalt feladataink:
* országos lelőhely-nyilvántartás elveihez igazodó könyvtári elektronikus katalógusok, adatbázisok kialakítása, fejlesztése;
* Interaktív könyvtári honlapok, portálok kialakítása a tanulási szükségleteknek és a különböző felhasználói csoportok igényeinek megfelelően (gyermekportál);
- A tanulási problémák hátterében a mai iskolások 50-60 százalékánál - lényegében kortól függetlenül - kimutatható valamilyen, az anyanyelvhez, az olvasáshoz, a szövegértéshez, a szókincshez, a beszédhez kapcsolódó elakadás, zavar, fejletlenség, gyakorlatlanság.
-
Olvasáskultúra fejlesztése, a könyvtári szolgáltatások népszerűsítése, új társadalmi csoportok bevonását célzó helyi programok, kampányok kialakítása illetve lebonyolítása, különös tekintettel az iskoláskorúakra, a hátrányos helyzetűekre; - melyre minden konzorciumi tag előre elkészített programtervvel valósítja meg a vállalt feladatokat. A programok tájékoztató leporellón, illetve programfüzetbe jelennek meg – folyamatosan negyedévenként.
* a pályázati konstrukcióban megvalósuló fejlesztésekkel kapcsolatos szaktudás fejlesztése, könyvtári munkatársak részvételének biztosítása a könyvtárszakmai akkreditált továbbképzéseken;
* távoli elérésű 24 órán keresztül elérhető könyvtári on-line szolgáltatások megvalósítása: beiratkozás, dokumentumkölcsönzés,kölcsönzés meghosszabbítása stb.
* A kulturális és közhasznú tartalmak hozzáférhetővé tétele a könyvtár honlapon;
* Helytörténeti és helyismereti információk hozzáférhető tétele a könyvtári honlapon;
* A szolgáltatások igénybevételét, hatékonyságát mérő minőségfejlesztési és minőségbiztosítási módszerek kidolgozása;
* A könyvtárhasználatra irányuló információkeresési készségeket fejlesztő helyszíni és on-line programok, képzések biztosítása.
Közös céljaink között kiemelt szerepet tölt be a konzorcium egységes megjelenését biztosító on-line felület kialakítása, mely biztosítja a folyamatos friss adatfeltöltés lehetőségét, és a különböző szempont szerinti tartalmak megjelenését. A közös portál kialakítását fontosnak tartjuk, mert a konzorcium összes tagját egy helyen teszi elérhetővé.
A projekt sikeres megvalósítása érdekében együttműködési megállapodásokat kötöttünk az oktatási intézményekkel, egyesületekkel és alapítványokkal. Reméljük, hogy aktív segítséggel a terveink hosszú távon is eredményesen fognak működni.
S végül, de nem utolsó sorban meg kell említenünk azt is, hogy a fenti tevékenységek kialakítása és hosszú távú működtetése csak jól képzett, a legkorszerűbb kompetenciák birtokában lévő könyvtári és információs szakemberek, által történhet. Ehhez is segítséget nyújt a pályázat, hiszen a projekt biztosítja a továbbképzéseken való részvételt a könyvtárosok számára.
|